SAC
Sambata, 16 august 2025 19:00
RO Sâmbătă, 16 august, între orele 19:00 și 22:00, vă invităm la /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot nr. 5, interfon 10) la finisajul expoziției internaționale de grup “The Thin
RO
Sâmbătă, 16 august, între orele 19:00 și 22:00, vă invităm la /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot nr. 5, interfon 10) la finisajul expoziției internaționale de grup “The Thin Thread Line”.
“The Thin Thread Line”
/SAC Berthelot
26.06 – 16.08.2025
artiști: Justin Baroncea & Cristian Matei, Marie Bovo, Nicolae Comănescu, Iulian Cristea, Călin Dan, Suzana Dan, Diana Drăghici, Elger Esser, Maria Ghement & Alexandra Müller, Dimitrie Luca Gora, Gregor Hildebrandt, Ana Ionescu, Louis Karem Jamaal, Albert Kaan, Alicja Kwade, Julian Lennon, Ana Ion Leonte, Dragoș Lumpan, Hortensia Mi Kafchin, Ruxandra Nițescu, Marcel Odenbach, Andra Panait, Marlon Red, Haleh Redjaian, Mircea Suciu, Virginia Toma, Dominika Trapp, Marco Verhoogt, Jorinde Voigt, Nives Widauer, Thomas Zitzwitz
curatori: Alex Radu & Thomas Zitzwitz
design expozițional și grafică: Justin Baroncea, Maria Ghement, Alexandra Müller
Linia unui orizont comun.
“The Thin Thread Line” poate fi linia fermă, încercată, care ne desparte, sau linia fragilă care ne unește. Care delimitează teme sau desenează intersecții de explorat. Firul (firav) care ne ține uneori în viață, de care ne agățăm uneori cu speranță. Firul pe care îl urmărim zi de zi cu dorința/nevoia de coerență, integritatea personală. Poate fi și firul care ne curatoriază diferențierile, individualizarea, și firul vulnerabil care ne (re)pune (/înșiră) într-o continuitate, în compoziții. Păienjenișurile hipercomplexe, vizibile și/sau invizibile, care ne interconectează. Linia unui orizont comun. Ori linia ca reprezentare.
O linie ce măsoară distanțele dintre artă și propagandă.
“The Thin Thread Line” comentează, în contrast, linia roșie brutală a dictatorilor genocidari de azi care trasează-invadează (în afara propriilor granițe) teritorii de influență. Și cum se orânduiesc liste de dușmani, de cuvinte/cărți și atitudini interzise, de drepturi restrânse.
Titlul face trimitere, de asemenea, la filmul (cu referință tarkovskiană al) lui Terrence Malick “The Thin Red Line” și la labirintul conștiinței umane, de gânduri și trăiri în mijlocul labirintului de iarbă, sânge, gloanțe, nori, sudoare și frici de pe câmpul de luptă intensă dintr-o insulă tropicală – Guadalcanal, din insulele Solomon, în Oceanul Pacific, devenită teatru de operațiuni între nord americani și japonezi în timpul celui de-al doilea război mondial.
*
“The Thin Thread Line” este parte dintr-o serie de expoziții interconectectate organizate de /SAC în 2025, ce-și propune o explorare subiectivă și colectivă, chiar despre reacțiile noastre (cu tot evantaiul de emoții și gânduri, respectiv exteriorizările acestora) și ce putem face noi ca persoane în-fața-și-în-mijlocul acestei perioade din ce în ce mai tensionată, când se de/re-construiește/definește modul cum arată democrațiile și valorile (comune) în societate. Ce putem face noi ca actori din scenele-lumile artelor (artiste, artiști/ curatoare, curatori/ șamd.) cu puterea noastră relativă(/iluzorie?) de “a schimba lumea prin artă”, fără să devină propagandă. Poate fi arta (și expoziția) un instrument în lupta împotriva manipulării/propagandei populiste? Un vaccin? Un antidot? Pentru cine?
*
“The Thin Thread Line” continuă un demers curatorial început cu expoziția “Individual All-Around” organizată de /SAC în Timișoara – capitală culturală europeană 2023.
Expoziția este deschisă la /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot nr. 5, interfon 10) în perioada 26.06 – 16.08.2025 de joi până sâmbătă, între orele 16 și 20. Mulțumim Goethe-Institut Bukarest pentru sprijinul acordat.
***
EN
Saturday, August 16th, between 7:00 PM and 10:00 PM, we are excited to invite you at /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot no. 5, ring at 10) for finissage of the international group exhibition “The Thin Thread Line”.
“The Thin Thread Line”
/SAC Berthelot
26.06 – 16.08.2025
artists: Justin Baroncea & Cristian Matei, Marie Bovo, Nicolae Comănescu, Iulian Cristea, Călin Dan, Suzana Dan, Diana Drăghici, Elger Esser, Maria Ghement & Alexandra Müller, Dimitrie Luca Gora, Gregor Hildebrandt, Ana Ionescu, Louis Karem Jamaal, Albert Kaan, Alicja Kwade, Julian Lennon, Ana Ion Leonte, Dragoș Lumpan, Hortensia Mi Kafchin, Ruxandra Nițescu, Marcel Odenbach, Andra Panait, Marlon Red, Haleh Redjaian, Mircea Suciu, Virginia Toma, Dominika Trapp, Marco Verhoogt, Jorinde Voigt, Nives Widauer, Thomas Zitzwitz
curated by: Alex Radu & Thomas Zitzwitz
exhibition/graphic design by: Justin Baroncea, Maria Ghement, Alexandra Müller
The line of a common horizon.
“The Thin Thread Line” can be the firm, tried line that separates us, or the fragile line that unites us. The one delimiting themes or drawing intersections to be explored. The (frail) thread that sometimes keeps us alive, onto which we sometimes cling with hope. The line we keep following day after day with the desire/need for coherence, for personal integrity. It could be the thread that curates our differentiations, our individualization, or the vulnerable thread that (re)places(/aligns) us into a continuity, into compositions. The hypercomplex, visible and/or invisible cobwebs that interconnect us. The line of a common horizon. Or the line as a representation.
A line measuring the distances between art and propaganda.
“The Thin Thread Line” comments, in contrast, on the brutal red line of today’s dictators who draw-invade (outside of their own borders) territories of influence. And how lists of enemies, of forbidden words/books and attitudes, of restricted rights are drawn up.
The title also hints at Terrence Malick’s (Tarkovskian) film “The Thin Red Line” and at the labyrinth of human consciousness, made of thoughts and experiences amidst the maze of grass, blood, bullets, clouds, sweat and fear on the intense battlefield set on a tropical island – Guadalcanal, among the Solomon Islands, in the Pacific Ocean, which became a theater of operations between the North Americans and the Japanese during World War II.
*
“The Thin Thread Line” is part of a series of interconnected exhibitions organized by /SAC in 2025, attempting to be a subjective and collective foray about our very reactions (including the entire range of emotions and thoughts, and their respective externalizations) and what we, as individuals, can do in-front-and-in-the-middle of this increasingly troubling period, when the way in which democracies and (common) values look like is being de/re-constructed/defined. What we, as actors on the artworlds’ stages (artists, curators etc.), can do with our relative “power of changing the world through art”, without letting it become propaganda. But can art (and the exhibition) become an instrument for fighting against manipulation and populist propaganda? A vaccine? An antidote? For whom?
*
“The Thin Thread Line” continues a curatorial endeavor that began with the exhibition “Individual All-Around” organized by /SAC in Timișoara – European Capital of Culture 2023.
The exhibition can be visited at /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot nr. 5, ring at 10) in the period 26.06 – 16.08.2025 from Thursday to Saturday, 4PM to 8PM. We would like to thank Goethe-Institut Bukarest for the support.
https://www.facebook.com/events/1068344518847486/
Strada General H. M. Berthelot 5, 030167 Bucharest, Romania
Sambata, 28 iunie 2025 18:00 - 22:00
We are delighted to invite you to the opening of the exhibition ”CELLA/kamera” by architect/artist Alexander Brodsky, at /SAC Malmaison. Vernissage 28th June. 6pm. /SAC Malmaison (Calea Plevnei, 137C, 2nd
We are delighted to invite you to the opening of the exhibition ”CELLA/kamera” by architect/artist Alexander Brodsky, at /SAC Malmaison.
Vernissage 28th June. 6pm. /SAC Malmaison (Calea Plevnei, 137C, 2nd floor)
Open 28th June- 30th August 2025, THU-SAT 4-8pm.
”CELLA/kamera”. Alexander Brodsky @ Malmaison
curated by Andreea Mihaela Chircă
design by Matei Eugen Stoean
assistance A. Brodsky: Kura Brodsky, Maria Brodsky, Vlaadiimir S., Grisha Rakhmilovich
setup Atelierele Bogman, SPAZIO A+A
organised by Alex Radu and /SAC team
CELLA/kamera is an encounter between Alexander Brodsky and Malmaison building, a peculiar exchange between new ideas or old obsessions of the author and the particular space of an edifice which once used to be a detention centre for those who (were thought to be) against the regime. The building puts at the architects/artist’s disposal its history and the ex-cells, the never-ending corridors, the cadence of doors and windows, which find their way into the realm of ideas and are transposed, reframed and interpreted in the installation. A sequence of radical spatial situations thus come into being, imposing different types of physical restraints on the spectator and putting into crisis the impression of precarious stability and fragile freedom.
Alexander Brodsky is constructing at Malmaison another spatial reality which encapsulates new and old matter, rooms, enclosures – a cell within a cell within a Cella. The created chambers, as enclosed as they are, have a transitory character, one finds himself always looking beyond the space he finds himself in, always trying to surpass the restrictions imposed upon him, always peeking and trying to go ”in Through the Out Door”.
This project, like most of the author’s explorations and experiments, is yet another way of showing how architecture gives art space.
The notions and significations CELLA/kamera compress some of Alexander Brodsky’s visions generated at/by Malmaison: the main enclosed room in the Ancient Roman temple that contains the image of the deity, a (dark) room, a prisoner’s cell, a hermit’s or a monk’s cell, something enclosed, isolated and concealed, defined by limits and the desire to go beyond, to otherwheres.
*Alexander Brodsky is credited as one of the most important figures in the contemporary architectural scene and considered to be one of the main representatives (together with Ilya Utkin, with whom he formed the BR:UT group between 1978-1993) of the so-called “Paper Architecture” movement. The experimental phenomenon which emerged in the Soviet Union was the dome under which architects could construct critical, divergent, graphic discourses outside the state-controlled profession. This alternative path, used as a way of escaping the cannons imposed on architectural practice by the regimes, was for Alexander Brodsky a form of soft dissent, a way of preserving his creative autonomy and creating an identity, an expressive individuality.
The construction through drawing and the retreat into drawing, into the mental realm, into the imagination was never meant to be just a resort to pure fantasy/fiction, as the architect/artist was always attentive, aware of the external context which he criticized caustically, with humor, gravity, irony, allegory by creating alternative possible realities.
This project is supported by the Romanian Order of Architects, from the architectural stamp duty.
Partners: Anuala de Arhitectură București 2025, Workspace Studio
//
Sâmbătă 28.06, de la ora 18:00 vă așteptăm la vernisajul expoziției ”CELLA/kamera” concepută de arhitectul/artistul Alexander Brodsky la /SAC Malmaison (Calea Plevnei, 137C, etajul 2).
Expoziția este deschisă între 28.06- 30.08 2025.
Program de vizitare Joi-Sâmbătă 16-20:00.
”CELLA/kamera”. Alexander Brodsky @ Malmaison
curator Andreea Mihaela Chircă
designer Matei Eugen Stoean
asistență Alexander Brodsky: Kura Brodsky, Maria Brodsky, Vlaadiimir S., Grisha Rakhmilovich
setup Atelierele Bogman, SPAZIO A+A
Organizat de Alex Radu și echipa /SAC
„CELLA/kamera” este o întâlnire între Alexander Brodsky și clădirea Malmaison, un schimb între idei noi, obsesii vechi ale autorului și spațiul particular al unui edificiu care a fost cândva un centru de detenție pentru cei (considerați a fi) poziționați împotriva regimului. Clădirea pune la dispoziția artistului istoria sa și fostele celule, coridoarele fără sfârșit, cadența ușilor și a ferestrelor care își găsesc drumul pe teritoriul ideatic și sunt transpuse, reîncadrate și interpretate în instalație. Se generează o succesiune de situații spațiale care impun spectatorului diferite tipuri de constrângeri și pun în criză impresia de stabilitate precară, de libertate fragilă.
Alexander Brodsky construiește la Malmaison o altă realitate spațială care încapsulează materie nouă și veche, încăperi, incinte – o celulă în celulă în Cella. „Încamerările” create, cu toată închiderea lor, au un caracter tranzitoriu, vizitatorul se găsește mereu în poziția de a căuta ceva dincolo de spațiul în care se află, de a depăși îngrădirile care îi sunt impuse, trăgând mereu cu ochiul la ceea ce este înafară dinăuntru.
Acest proiect, ca de altfel majoritatea demersurilor autorului, este un alt mod de a arăta felul în care arhitectura oferă spațiu artei.
Noțiunile și semnificațiile CELLA/kamera comprimă câteva din viziunile lui Alexander Brodsky generate de/la Malmaison: spațiul închis principal din templul roman antic care conține imaginea divinității, o cameră (întunecată), celula de închisoare, celula pustnicului sau călugărului, ceva închis, izolat și ascuns, definit de limite și de dorința de a pătrunde într-un alt spațiu, dincolo.
*Alexander Brodsky este creditat ca una dintre cele mai importante figuri din peisajul arhitectural contemporan și considerat reprezentantul principal (alături de Ilya Utkin, cu care a format între 1978-1993 grupul BR:UT) al mișcării denumite „Paper Architecture” („Arhitectura de hârtie”) — un fenomen apărut în Uniunea Sovietică sub cupola căruia erau așezați arhitecții care construiau discursuri desenate critice, divergente, în afara meseriei controlate de stat. Această practică alternativă, folosită ca mod de ocolire/evitare a direcțiilor/canoanelor impuse în practica de arhitectură de către regimul totalitar, a fost pentru Alexander Brodsky un mod de a-și exprima dezacordul sub forma unei dezobediențe/dizidențe moderate, nu revoluționare, de a-și păstra autonomia creativă în Rusia sovietică a anilor 1980 și de a-și crea o identitate, o individualitate expresivă. Construcția prin desen și retragerea în desen, în mental, în imaginație, nu a însemnat întoarcerea către fantastic/ficțiune pură, Aelxander Brodsky fiind mereu atent, conștient de contextul exterior pe care l-a criticat caustic, cu umor, cu gravitate, cu ironie, prin alegorie, creându-și realități alternative.
Proiect finanțat de Ordinul Arhitecților din România prin Timbrul arhitecturii.
Parteneri: Anuala de Arhitectură București 2025, Workspace Studio
https://www.facebook.com/events/715377428025180/
Genesses, Calea Plevnei, București, România
Genesses, Calea Plevnei, București, România
Sambata, 16 august 2025 19:00
RO Sâmbătă, 16 august, între orele 19:00 și 22:00, vă invităm la /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot nr. 5, interfon 10) la finisajul expoziției internaționale de grup “The Thin
RO
Sâmbătă, 16 august, între orele 19:00 și 22:00, vă invităm la /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot nr. 5, interfon 10) la finisajul expoziției internaționale de grup “The Thin Thread Line”.
“The Thin Thread Line”
/SAC Berthelot
26.06 – 16.08.2025
artiști: Justin Baroncea & Cristian Matei, Marie Bovo, Nicolae Comănescu, Iulian Cristea, Călin Dan, Suzana Dan, Diana Drăghici, Elger Esser, Maria Ghement & Alexandra Müller, Dimitrie Luca Gora, Gregor Hildebrandt, Ana Ionescu, Louis Karem Jamaal, Albert Kaan, Alicja Kwade, Julian Lennon, Ana Ion Leonte, Dragoș Lumpan, Hortensia Mi Kafchin, Ruxandra Nițescu, Marcel Odenbach, Andra Panait, Marlon Red, Haleh Redjaian, Mircea Suciu, Virginia Toma, Dominika Trapp, Marco Verhoogt, Jorinde Voigt, Nives Widauer, Thomas Zitzwitz
curatori: Alex Radu & Thomas Zitzwitz
design expozițional și grafică: Justin Baroncea, Maria Ghement, Alexandra Müller
Linia unui orizont comun.
“The Thin Thread Line” poate fi linia fermă, încercată, care ne desparte, sau linia fragilă care ne unește. Care delimitează teme sau desenează intersecții de explorat. Firul (firav) care ne ține uneori în viață, de care ne agățăm uneori cu speranță. Firul pe care îl urmărim zi de zi cu dorința/nevoia de coerență, integritatea personală. Poate fi și firul care ne curatoriază diferențierile, individualizarea, și firul vulnerabil care ne (re)pune (/înșiră) într-o continuitate, în compoziții. Păienjenișurile hipercomplexe, vizibile și/sau invizibile, care ne interconectează. Linia unui orizont comun. Ori linia ca reprezentare.
O linie ce măsoară distanțele dintre artă și propagandă.
“The Thin Thread Line” comentează, în contrast, linia roșie brutală a dictatorilor genocidari de azi care trasează-invadează (în afara propriilor granițe) teritorii de influență. Și cum se orânduiesc liste de dușmani, de cuvinte/cărți și atitudini interzise, de drepturi restrânse.
Titlul face trimitere, de asemenea, la filmul (cu referință tarkovskiană al) lui Terrence Malick “The Thin Red Line” și la labirintul conștiinței umane, de gânduri și trăiri în mijlocul labirintului de iarbă, sânge, gloanțe, nori, sudoare și frici de pe câmpul de luptă intensă dintr-o insulă tropicală – Guadalcanal, din insulele Solomon, în Oceanul Pacific, devenită teatru de operațiuni între nord americani și japonezi în timpul celui de-al doilea război mondial.
*
“The Thin Thread Line” este parte dintr-o serie de expoziții interconectectate organizate de /SAC în 2025, ce-și propune o explorare subiectivă și colectivă, chiar despre reacțiile noastre (cu tot evantaiul de emoții și gânduri, respectiv exteriorizările acestora) și ce putem face noi ca persoane în-fața-și-în-mijlocul acestei perioade din ce în ce mai tensionată, când se de/re-construiește/definește modul cum arată democrațiile și valorile (comune) în societate. Ce putem face noi ca actori din scenele-lumile artelor (artiste, artiști/ curatoare, curatori/ șamd.) cu puterea noastră relativă(/iluzorie?) de “a schimba lumea prin artă”, fără să devină propagandă. Poate fi arta (și expoziția) un instrument în lupta împotriva manipulării/propagandei populiste? Un vaccin? Un antidot? Pentru cine?
*
“The Thin Thread Line” continuă un demers curatorial început cu expoziția “Individual All-Around” organizată de /SAC în Timișoara – capitală culturală europeană 2023.
Expoziția este deschisă la /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot nr. 5, interfon 10) în perioada 26.06 – 16.08.2025 de joi până sâmbătă, între orele 16 și 20. Mulțumim Goethe-Institut Bukarest pentru sprijinul acordat.
***
EN
Saturday, August 16th, between 7:00 PM and 10:00 PM, we are excited to invite you at /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot no. 5, ring at 10) for finissage of the international group exhibition “The Thin Thread Line”.
“The Thin Thread Line”
/SAC Berthelot
26.06 – 16.08.2025
artists: Justin Baroncea & Cristian Matei, Marie Bovo, Nicolae Comănescu, Iulian Cristea, Călin Dan, Suzana Dan, Diana Drăghici, Elger Esser, Maria Ghement & Alexandra Müller, Dimitrie Luca Gora, Gregor Hildebrandt, Ana Ionescu, Louis Karem Jamaal, Albert Kaan, Alicja Kwade, Julian Lennon, Ana Ion Leonte, Dragoș Lumpan, Hortensia Mi Kafchin, Ruxandra Nițescu, Marcel Odenbach, Andra Panait, Marlon Red, Haleh Redjaian, Mircea Suciu, Virginia Toma, Dominika Trapp, Marco Verhoogt, Jorinde Voigt, Nives Widauer, Thomas Zitzwitz
curated by: Alex Radu & Thomas Zitzwitz
exhibition/graphic design by: Justin Baroncea, Maria Ghement, Alexandra Müller
The line of a common horizon.
“The Thin Thread Line” can be the firm, tried line that separates us, or the fragile line that unites us. The one delimiting themes or drawing intersections to be explored. The (frail) thread that sometimes keeps us alive, onto which we sometimes cling with hope. The line we keep following day after day with the desire/need for coherence, for personal integrity. It could be the thread that curates our differentiations, our individualization, or the vulnerable thread that (re)places(/aligns) us into a continuity, into compositions. The hypercomplex, visible and/or invisible cobwebs that interconnect us. The line of a common horizon. Or the line as a representation.
A line measuring the distances between art and propaganda.
“The Thin Thread Line” comments, in contrast, on the brutal red line of today’s dictators who draw-invade (outside of their own borders) territories of influence. And how lists of enemies, of forbidden words/books and attitudes, of restricted rights are drawn up.
The title also hints at Terrence Malick’s (Tarkovskian) film “The Thin Red Line” and at the labyrinth of human consciousness, made of thoughts and experiences amidst the maze of grass, blood, bullets, clouds, sweat and fear on the intense battlefield set on a tropical island – Guadalcanal, among the Solomon Islands, in the Pacific Ocean, which became a theater of operations between the North Americans and the Japanese during World War II.
*
“The Thin Thread Line” is part of a series of interconnected exhibitions organized by /SAC in 2025, attempting to be a subjective and collective foray about our very reactions (including the entire range of emotions and thoughts, and their respective externalizations) and what we, as individuals, can do in-front-and-in-the-middle of this increasingly troubling period, when the way in which democracies and (common) values look like is being de/re-constructed/defined. What we, as actors on the artworlds’ stages (artists, curators etc.), can do with our relative “power of changing the world through art”, without letting it become propaganda. But can art (and the exhibition) become an instrument for fighting against manipulation and populist propaganda? A vaccine? An antidote? For whom?
*
“The Thin Thread Line” continues a curatorial endeavor that began with the exhibition “Individual All-Around” organized by /SAC in Timișoara – European Capital of Culture 2023.
The exhibition can be visited at /SAC Berthelot (str. Gen. H.M. Berthelot nr. 5, ring at 10) in the period 26.06 – 16.08.2025 from Thursday to Saturday, 4PM to 8PM. We would like to thank Goethe-Institut Bukarest for the support.
https://www.facebook.com/events/1068344518847486/
Strada General H. M. Berthelot 5, 030167 Bucharest, Romania
Sambata, 28 iunie 2025 18:00 - 22:00
We are delighted to invite you to the opening of the exhibition ”CELLA/kamera” by architect/artist Alexander Brodsky, at /SAC Malmaison. Vernissage 28th June. 6pm. /SAC Malmaison (Calea Plevnei, 137C, 2nd
We are delighted to invite you to the opening of the exhibition ”CELLA/kamera” by architect/artist Alexander Brodsky, at /SAC Malmaison.
Vernissage 28th June. 6pm. /SAC Malmaison (Calea Plevnei, 137C, 2nd floor)
Open 28th June- 30th August 2025, THU-SAT 4-8pm.
”CELLA/kamera”. Alexander Brodsky @ Malmaison
curated by Andreea Mihaela Chircă
design by Matei Eugen Stoean
assistance A. Brodsky: Kura Brodsky, Maria Brodsky, Vlaadiimir S., Grisha Rakhmilovich
setup Atelierele Bogman, SPAZIO A+A
organised by Alex Radu and /SAC team
CELLA/kamera is an encounter between Alexander Brodsky and Malmaison building, a peculiar exchange between new ideas or old obsessions of the author and the particular space of an edifice which once used to be a detention centre for those who (were thought to be) against the regime. The building puts at the architects/artist’s disposal its history and the ex-cells, the never-ending corridors, the cadence of doors and windows, which find their way into the realm of ideas and are transposed, reframed and interpreted in the installation. A sequence of radical spatial situations thus come into being, imposing different types of physical restraints on the spectator and putting into crisis the impression of precarious stability and fragile freedom.
Alexander Brodsky is constructing at Malmaison another spatial reality which encapsulates new and old matter, rooms, enclosures – a cell within a cell within a Cella. The created chambers, as enclosed as they are, have a transitory character, one finds himself always looking beyond the space he finds himself in, always trying to surpass the restrictions imposed upon him, always peeking and trying to go ”in Through the Out Door”.
This project, like most of the author’s explorations and experiments, is yet another way of showing how architecture gives art space.
The notions and significations CELLA/kamera compress some of Alexander Brodsky’s visions generated at/by Malmaison: the main enclosed room in the Ancient Roman temple that contains the image of the deity, a (dark) room, a prisoner’s cell, a hermit’s or a monk’s cell, something enclosed, isolated and concealed, defined by limits and the desire to go beyond, to otherwheres.
*Alexander Brodsky is credited as one of the most important figures in the contemporary architectural scene and considered to be one of the main representatives (together with Ilya Utkin, with whom he formed the BR:UT group between 1978-1993) of the so-called “Paper Architecture” movement. The experimental phenomenon which emerged in the Soviet Union was the dome under which architects could construct critical, divergent, graphic discourses outside the state-controlled profession. This alternative path, used as a way of escaping the cannons imposed on architectural practice by the regimes, was for Alexander Brodsky a form of soft dissent, a way of preserving his creative autonomy and creating an identity, an expressive individuality.
The construction through drawing and the retreat into drawing, into the mental realm, into the imagination was never meant to be just a resort to pure fantasy/fiction, as the architect/artist was always attentive, aware of the external context which he criticized caustically, with humor, gravity, irony, allegory by creating alternative possible realities.
This project is supported by the Romanian Order of Architects, from the architectural stamp duty.
Partners: Anuala de Arhitectură București 2025, Workspace Studio
//
Sâmbătă 28.06, de la ora 18:00 vă așteptăm la vernisajul expoziției ”CELLA/kamera” concepută de arhitectul/artistul Alexander Brodsky la /SAC Malmaison (Calea Plevnei, 137C, etajul 2).
Expoziția este deschisă între 28.06- 30.08 2025.
Program de vizitare Joi-Sâmbătă 16-20:00.
”CELLA/kamera”. Alexander Brodsky @ Malmaison
curator Andreea Mihaela Chircă
designer Matei Eugen Stoean
asistență Alexander Brodsky: Kura Brodsky, Maria Brodsky, Vlaadiimir S., Grisha Rakhmilovich
setup Atelierele Bogman, SPAZIO A+A
Organizat de Alex Radu și echipa /SAC
„CELLA/kamera” este o întâlnire între Alexander Brodsky și clădirea Malmaison, un schimb între idei noi, obsesii vechi ale autorului și spațiul particular al unui edificiu care a fost cândva un centru de detenție pentru cei (considerați a fi) poziționați împotriva regimului. Clădirea pune la dispoziția artistului istoria sa și fostele celule, coridoarele fără sfârșit, cadența ușilor și a ferestrelor care își găsesc drumul pe teritoriul ideatic și sunt transpuse, reîncadrate și interpretate în instalație. Se generează o succesiune de situații spațiale care impun spectatorului diferite tipuri de constrângeri și pun în criză impresia de stabilitate precară, de libertate fragilă.
Alexander Brodsky construiește la Malmaison o altă realitate spațială care încapsulează materie nouă și veche, încăperi, incinte – o celulă în celulă în Cella. „Încamerările” create, cu toată închiderea lor, au un caracter tranzitoriu, vizitatorul se găsește mereu în poziția de a căuta ceva dincolo de spațiul în care se află, de a depăși îngrădirile care îi sunt impuse, trăgând mereu cu ochiul la ceea ce este înafară dinăuntru.
Acest proiect, ca de altfel majoritatea demersurilor autorului, este un alt mod de a arăta felul în care arhitectura oferă spațiu artei.
Noțiunile și semnificațiile CELLA/kamera comprimă câteva din viziunile lui Alexander Brodsky generate de/la Malmaison: spațiul închis principal din templul roman antic care conține imaginea divinității, o cameră (întunecată), celula de închisoare, celula pustnicului sau călugărului, ceva închis, izolat și ascuns, definit de limite și de dorința de a pătrunde într-un alt spațiu, dincolo.
*Alexander Brodsky este creditat ca una dintre cele mai importante figuri din peisajul arhitectural contemporan și considerat reprezentantul principal (alături de Ilya Utkin, cu care a format între 1978-1993 grupul BR:UT) al mișcării denumite „Paper Architecture” („Arhitectura de hârtie”) — un fenomen apărut în Uniunea Sovietică sub cupola căruia erau așezați arhitecții care construiau discursuri desenate critice, divergente, în afara meseriei controlate de stat. Această practică alternativă, folosită ca mod de ocolire/evitare a direcțiilor/canoanelor impuse în practica de arhitectură de către regimul totalitar, a fost pentru Alexander Brodsky un mod de a-și exprima dezacordul sub forma unei dezobediențe/dizidențe moderate, nu revoluționare, de a-și păstra autonomia creativă în Rusia sovietică a anilor 1980 și de a-și crea o identitate, o individualitate expresivă. Construcția prin desen și retragerea în desen, în mental, în imaginație, nu a însemnat întoarcerea către fantastic/ficțiune pură, Aelxander Brodsky fiind mereu atent, conștient de contextul exterior pe care l-a criticat caustic, cu umor, cu gravitate, cu ironie, prin alegorie, creându-și realități alternative.
Proiect finanțat de Ordinul Arhitecților din România prin Timbrul arhitecturii.
Parteneri: Anuala de Arhitectură București 2025, Workspace Studio
https://www.facebook.com/events/715377428025180/
Genesses, Calea Plevnei, București, România
Genesses, Calea Plevnei, București, România